Mogelijke neprecensies bij Home Depot & Lowe’s

Als je iets koopt via onze links, kan ToolGuyd een aangesloten commissie verdienen.

ToolGuyd bestaat nu 13 jaar en ik heb in deze tijd veel interessante ervaringen opgedaan.

10 jaar geleden waren de meeste PR- en marketingprofessionals nog meer gewend aan het werken met professionele mediakanalen. Alles was een beetje formeler dan het nu is, en ik heb veel geleerd van het werken met de besten in het bedrijf, evenals van mijn deel van de fouten.

Hierdoor heb ik nu een ouderwetse kijk op toolreview en media-industrie decorum.

Zoals u ongetwijfeld weet, hebben sociale media en influencer-marketing bijna elke branche volledig veranderd. De meeste PR- en marketingprofessionals, binnen gereedschapsmerken, retailers en externe bureaus, zijn met de tijd meegegaan – toen en nu – zonder hun idealen, ethiek of professionaliteit op te offeren.

Helaas is dit niet overal het geval geweest.

Ik denk graag dat ik “goed” van “fout” kan onderscheiden als het gaat om toolreviews en marketingpraktijken. Er is een relatief “goed en fout” voor ToolGuyd, waarbij sommige praktijken overeenkomen met mijn doelen en idealen, maar andere niet, en een meer absoluut gevoel van “goed” en “fout”.

Zo schreef ik eerder dit jaar over het bedrijf dat me vroeg om hen te helpen hun weg naar Home Depot-winkels te manipuleren. Dat was een absoluut mis.

Ik heb onlangs een e-mail ontvangen van een marketingbureau en de situatie is zo schrijnend dat, tenzij mijn moraliteitsknop wordt verbroken, dit incident moet worden gedeeld met lezers, gereedschapsmerken en retailers, omdat het ieders belangen schaadt.

Het eerste e-mailverzoek

Onderwerp: [Brand] Beoordeling nodig

Mijn naam is [redacted], en ik ben accountmanager bij [agency].

We proberen een “.” We vragen mensen of ze een 5-sterrenreview willen achterlaten op [HOME CENTER’s] website (hier) en plaats de als een verhaal op IG. We sturen je de . Is dit iets dat je zou willen helpen? [agency] met?

Zeker, een merk of marketeer kan dat wil 5-sterrenrecensies op websites van retailers of social media-kanalen van influencers, maar zoiets willen en vragen is iets heel anders.

Deze e-mail is eind november naar mij verzonden en het product in kwestie was een item van het type vakantiegeschenkcentrum.

Had het marketingbureau de taak om het product populair te laten lijken om Black Friday en vakantieverkopen te stimuleren?

Zou het toolmerk kunnen wijzen op het aantal 5-sterrenrecensies de volgende keer dat ze zaken met de winkelier bespreken? Zou het aantal 5-sterrenrecensies het merk kunnen helpen in hun relaties met andere bedrijven en retailers?

Zal het marketingbureau wijzen op de versterkte beoordelingen bij het proberen om andere merken als nieuwe klanten te winnen?

Er kan veel geld worden verdiend aan dit 5-sterrenbeoordelingsverzoek.

Ik kan je vertellen dat deze e-mail naar Home Depot of Lowe’s verwees, maar ik zal niet onthullen naar welke. Het marketingbureau werkt met merken die bij beide retailers worden verkocht, en dus is er geen manier om te zeggen of dit een geïsoleerd incident is of een gangbare praktijk voor hen. Er zijn tal van nieuwsverhalen over neprecensies bij Amazon, maar dit was de eerste echte indicatie van vuile praktijken bij Home Depot of Lowe’s die we zijn tegengekomen.

Je vraagt ​​je misschien af waarom zou een influencer dit doen? Welnu, het product in kwestie is deze keer geen duur artikel. Maar tot welke andere productvoorbeelden of beoordelingsmogelijkheden kan dit leiden?

Wat zou jij doen voor een gratis tafelzaag? Combiset voor draadloos elektrisch gereedschap? Een mooie nieuwe grill? Sneeuw blazer?

Om het nog erger te maken, is bekend dat dit specifieke bureau veel geld heeft om uit te geven aan advertenties voor toolmerken en influencer-marketing. Er zijn geruchten geweest over niet bekendgemaakte betaalde partnerschappen, maar dit gebeurt veel (zowel geruchten als het gebrek aan goede openbaarmaking), en tot nu toe is er niets onderbouwd.

Wat zou je doen als een marketingbedrijf met diepe zakken je vraagt ​​​​om ze ergens mee te helpen? Wie zou niet in hun goede genade willen zijn?

Misschien zouden sommige van de “stimulerende beoordelingen” eerlijk zijn, maar hoeveel zouden er worden gedaan om in de gunst te komen? Dit creëert een inherent belangenconflict en het is volkomen onaanvaardbaar om dit naar een platform van derden te brengen, zoals klantrecensies van retailers.

Het is ongepast voor marketeers om influencers om 5-sterrenrecensies te vragen, en het is volkomen verkeerd om gestimuleerde recensies te vragen op een platform dat bedoeld is voor feedback van klanten.

Ik heb in de loop der jaren veel onethisch gedrag gezien van bloggers, YouTubers en influencers op sociale media – zaken als niet-openbaar gemaakte betalingen en geheime betaalde partnerschappen, en situaties waarin de persoonlijke meningen en aanbevelingen van recensenten volledig in tegenspraak zijn met hun openbare.

Gelukkig streven veel, zo niet de meeste makers van inhoud ernaar om eerlijk en ethisch te zijn, of dat denk ik tenminste graag.

Toch moedigt deze e-mail slecht gedrag aan. Wat het vraagt ​​is verkeerd, en er zal druk zijn voor sommige influencers om het toch te doen.

De tweede e-mail

Een tweede e-mail kwam de volgende dag binnen, van iemand anders als hetzelfde marketingbedrijf:

Onderwerp: [Brand] Opvolgen

Mijn naam is [redacted] van [same agency]. Je hebt onlangs een e-mail ontvangen van een teamlid die om een ​​review leek te vragen in ruil voor een product. Ik wil verduidelijken wat we vroegen en u verzekeren dat we u nooit zouden vragen uw reputatie in de branche in gevaar te brengen door een recensie te geven die misschien niet eerlijk is.

We werken samen met een klant om het aantal beoordelingen voor een van hun producten te verhogen op [HOME CENTER website]. We sturen je het product graag toe in de hoop dat je een review achterlaat. Hoewel we natuurlijk dol zijn op 5-sterrenrecensies, willen we dat je eerlijk bent met je feedback, wat die ook mag zijn.

Laat het me weten als je nog steeds geïnteresseerd bent en ik zal opvolgen met meer informatie.

We zijn zo dankbaar voor uw samenwerking met [agency] en hopen snel van u te horen.

Ik moet er rekening mee houden dat we GEEN “partnerschap” hebben met dit bureau.

Volgens mij is dit niet veel beter! Hoewel ik de eerste e-mail niet las als het aanbieden van een product in ruil voor een recensie, en ik ben blij dat ze niet meer expliciet om 5-sterrenrecensies vragen, vragen ze influencers nog steeds om klantrecensies achter te laten op de website van een retailer website. Dat is nog steeds een vaag verzoek.

Home Depot en Lowe’s passen beide speciale badges toe op beoordelingen waarbij een klant een gratis product, promotionele overweging of andere incentives heeft ontvangen.

Het lijkt er NIET op dat het marketingbureau samenwerkt met retailers. Tenzij de betreffende detailhandelaar aan boord is en de juiste etikettering toepast die aangeeft dat een recensent een gratis product heeft ontvangen, krijgen klanten de verkeerde indruk.

Na het bekijken van de beoordelingen voor het product dat ‘boost’ is, lijkt het erop dat het marketingbureau sommige influencers met succes heeft overtuigd om beoordelingen voor hen achter te laten, en die beoordelingen hebben geen badges voor ‘gratis product’ of ‘incentivized review’.

Veel influencers vermelden de herkomst van producten of geldtransacties niet in hun sociale media-inhoud, en hoewel er tegenwoordig meer bewustzijn over is, verwacht niemand dat dit zal gebeuren in de secties met klantenrecensies van Home Depot of Lowe.

Influencers vragen om reviews op de websites van retailers te ‘boosten’ lijkt me verkeerd.

Ik zou hopen dat alle reviewers en influencers van tools de belachelijkheid zouden inzien van wat ze hier moeten doen, maar sommigen misschien niet en anderen zouden gestimuleerd kunnen worden om in de goede gratie van het marketingbedrijf te staan. Het marketingteam mag influencers niet in deze positie plaatsen.

Wat er daarna gebeurde

Laten we eens kijken naar enkele gegevens.

Een grafiek met “klantrecensies” voor het product in kwestie op de website van de winkelier, volgens gebruikerstype.

Net nadat de e-mail binnenkwam, was er een golf van (16) 5-sterrenrecensies de volgende werkdag, samen met een enkele beoordeling met één ster en (1) de volgende dag nog een beoordeling met vijf sterren.

Er waren slechts 6 beoordelingen in de 3 weken voordat de e-mail binnenkwam, en afgezien van de golf van beoordelingen direct na de e-mail, was er nog maar 1 beoordeling in de komende 3 weken. Er zijn een aantal schijnbaar echte 1-sterrenrecensies.

Na de onderbreking van meer dan 3 weken waren er slechts 2 andere gebruikersrecensies en 2 recensies (een 4-sterren, een 5-sterren) die waren achtergelaten door herkenbare influencers. Daarna waren er een aantal beoordelingen van klanten die erkenden dat ze gratis producten hadden ontvangen.

Uit de grafieken lijkt het er zeker op dat het marketingbureau erin is geslaagd om het aantal beoordelingen bij deze retailer te “verhogen”. De eerste e-mail arriveerde vrijdagmiddag en (16) 5-sterrenrecensies verschenen die volgende maandag.

Dit is een goede vraag: zijn die snelle vijfsterrenrecensies achtergelaten door de influencers van het marketingbedrijf, of heeft het marketingbureau het aantal beoordelingen zelf verhoogd? Voor hoeveel andere merken of producten doet dit bureau hetzelfde? Doen andere marketingbureaus dit ook?

Als de beoordelingen waren achtergelaten door influencers, hoe hadden ze het product dan tussen vrijdagmiddag en maandag kunnen aanvragen, ontvangen en testen?

Voor de toolmerken die dit marketingbureau hebben ingehuurd om hun reclame- en influencer-campagnebudgetten te beheren, is dit het type blootstelling waarvoor u betaalt?

Tabel met verdachte 5-sterrentoolrecensies op website van detailhandelaar Vakantie 2021
Een grafiek met 5-sterrenrecensies voor het product in kwestie op de website van de retailer, volgens gebruikerstype.

Hier is een blik op alleen de 5-sterren “klant”-recensies voor het product. Ik geloof in toeval, maar ziet dit er voor jou echt uit?

Veel van de beoordelingen zijn vaag en oppervlakkig, vergelijkbaar met: “geweldige aankoop, leuk om te hebben, zou het zeker aanbevelen.” Omdat deze beoordelingen echter worden geboekt door zowel schijnbaar echte als officieel gelabelde gestimuleerde beoordelingen, wekken ze nog steeds de indruk van 5-sterrenpopulariteit, en dat zal meer tools verkopen.

Als deze beoordelingen zo nep zijn als ze lijken, moet ik vragen – hoe wijdverbreid is deze praktijk bij Home Depot en Lowe’s?

Overzicht

Een marketingbedrijf vroeg influencers om 5-sterrenrecensies voor een bepaald product op de website van een retailer achter te laten, en ging vervolgens iets terug om niet expliciet om 5-sterrenbeoordelingen te vragen.

(16) 5-sterrenrecensies verschenen de volgende werkdag. Buiten die beoordelingen waren er slechts (4) andere vijfsterrenrecensies in meer dan 50 dagen, met uitzondering van latere beoordelingen waarbij de klant of erkende influencer een gratis product ontving.

Als je alleen kijkt naar de eerste 6 weken nadat de eerste recensie verscheen, waren er op één dag nog maar (2) andere 5-sterrenrecensies buiten de (16).

Het is uiterst onwaarschijnlijk dat de golf van 5-sterrenrecensies afkomstig was van bonafide klanten.

Wie is verantwoordelijk voor die toename van 5-sterrenrecensies? Beïnvloeders? Het marketingbureau? Het merk dat ze heeft ingehuurd?

Waarom niet de volledige details delen?

Eerlijk gezegd zouden volledige details waarschijnlijk leiden tot een “oeps, onze slechte, het zal nooit meer gebeuren”-reactie, terwijl minder details de kans op brede interne gesprekken en onderzoeken zouden kunnen vergroten.

Waarom er überhaupt over posten?

Ik hoop dat ik niet de enige ben die dit denkt, maar ik vind het hoogst ongepast voor reclame- en marketingbureaus om een ​​leger van influencer-partners in te zetten om 5-sterrenrecensies op de website van een retailer te plaatsen.

Als we niet praten over hoe en waarom dit verkeerd is, kan het alleen maar erger worden.

Is dit hoe een gereedschapsmerk van plan is om hun producten te “boosten?” Ik had dit niet verwacht van het gereedschapsmerk in kwestie, maar misschien weten ze niet wat er aan de hand is.

Misschien zal iedereen dit van zich afschudden. Maar persoonlijk ben ik diep teleurgesteld. Het is bekend dat neprecensies voorkomen bij Amazon, en ik zou liever niet zien dat het ongebreideld wordt bij Home Depot of Lowe’s.

Er zijn redenen waarom je online gebruikersrecensies niet altijd tegen de nominale waarde kunt nemen, maar ik wil echt niet dat door marketeers gevraagde recensies door gemotiveerde influencers daarbovenop nog een reden zijn.

We weten niet wat er is gebeurd tussen het verzoek om 5-sterrenrecensies en de vrijwel statistisch onmogelijke telling en timing van 5-sterrenrecensies die volgden, en dus is er een kleine mogelijkheid dat er geen correlatie is.

Het lijkt me echter echt dat dit betaalde marketingbedrijf de “klantrecensies” van winkeliers in huis manipuleert, rechtstreeks of door influencers te gebruiken, om kopers te misleiden. Dat is geen acceptabele praktijk in mijn boek, en het is iets waar iedereen zich bewust van moet zijn.

creditSource link

ZIE JE GEDACHTEN

Leave a reply

Martijnverschoor.nl
Logo
Enable registration in settings - general
Compare items
  • Total (0)
Compare
0
Shopping cart